Deze bezum veegt door met Erik van de Nadort

Deze bezum veegt door met Erik van de Nadort

Communicatie-adviseurs zijn er in allerlei soorten. Werken in ‘de communicatie’ is dan ook een containerbegrip dus ik zal proberen het wat specifieker te maken.

ItsaRep (www.itsarep.nl) richt zich op het managen van reputaties van bedrijven. We zorgen ervoor dat ze de juiste dingen communiceren en op een goede manier in de media verschijnen. Dat is een doorlopend karwei, dus de meeste klanten zitten al lange tijd bij ons.

Vaak hebben bedrijven wel een centrale boodschap maar ontbreekt het hen aan kennis, kunde en tijd om die helder over te brengen. Op dat punt stappen wij in. Wij zorgen ervoor dat ‘the bigger picture’ vertaald wordt in hapklare brokken die we vervolgens inzetten in eigen communicatiekanalen, zoals website en social media, en in externe kanalen zoals de media.

Dat vertalen moet je vrij letterlijk nemen. Ik werk veel voor internationale bedrijven die lokaal geen communicatie-mensen hebben. Middels conference calls met marketing- en sales-mensen of bureaus in andere landen blijf ik op de hoogte. Internationale persberichten/columns/achtergrondartikelen/tweets/video’s/etc. beoordelen we op relevantie voor de Nederlandse markt. Zo ja, dan lokaliseren we (1 op 1 vertalen van een Amerikaans ‘we are great’ bericht is een verschrikking voor een Nederlandse journalist…). Vervolgens moet deze content ook naar buiten. We bellen/mailen met journalisten om te polsen of ze interesse in het verhaal hebben, we houden bedrijfsblogs bij, we beheren social media-kanalen en voor bedrijven met fysieke producten, zoals de externe harde schijven van Western Digital, zorgen we ervoor dat er testexemplaren bij de juiste journalisten terechtkomen.

Tot zover mijn betaalde werk. Hier ben ik echt dagen mee bezig, terwijl het nauwelijks zichtbaar is, want je werkt altijd voor iemand anders. Ik lees in de vakbladen vrijwel wekelijks een tekst van mijn hand, met een andere naam eronder.

Maar ik moet uiteraard ook iets zeggen over TestHut, waar ik (nog) niks mee verdien, maar wat juist wel heel zichtbaar is. TestHut is ontstaan aan de lunchtafel met mijn kantoorgenoten: we maakten een filmpje van een nieuwe gadget en voor we het wisten hadden we een website en social media kanalen ingericht. Het volledig uit de hand gelopen experiment is inmiddels een hard groeiend online testplatform waar we allerlei producten als gemiddelde consumenten testen. Altijd met een video, altijd met een knipoog.

Zowel mijn kantoor als ons testlab bevindt zich sinds kort in Meet and C aan de Stationsweg 29. Als je in de buurt bent, de koffie is vers en het bier koud.